Urząd Miasta Chełmży

• Samorządowy Informator SMS

Treść strony

NA DOLNYM ŚLĄSKU

W ciągu pięciu dni, od 3 do 7 czerwca, uczniowie starszych klas przebywali na wycieczce w Sudetach. Poniedziałkowy, niestety deszczowy, ranek był początkiem  naszej wyprawy. Wyruszyliśmy pełni obaw, co do pogody, w kierunku stolicy śląskich Piastów - Wrocławia. Mżawka i wiatr towarzyszyły zwiedzaniu wrocławskiego zoo. Niektóre zwierzęta pochowały się w legowiskach i pawilonach. W strugach deszczu szukaliśmy symbolicznych krasnali, podziwialiśmy gotycki ratusz, kamieniczki Jaś Małgosia oraz szklane fontanny. Chcąc uniknąć przemoczenia, spędziliśmy część czasu w restauracji. Wspólne noclegi w Ośrodku Wypoczynkowym w Karpaczu zrekompensowały deszczowe wrażenia z pierwszego dnia wycieczki.

Następnego dnia, po obfitym śniadaniu ruszyliśmy na górskie szlaki Karkonoskiego Parku Narodowego. Zaczęliśmy od wspinaczki na górę Chojnik z ruinami zamku Bolka Świdnickiego. Z zamkowej wieży udało się zobaczyć panoramę Kotliny Jeleniogórskiej. W Szklarskiej Porębie dotarliśmy do słynnych karkonoskich wodospadów - Szklarki i Kamieńczyka (najwyższego w Sudetach). Ten ostatni wymagał od nas zejścia do głębokiego wąwozu i założenia na głowy ochronnych kasków. Kolejny dzień wycieczki zakończyliśmy w kościółku Wang. Świątynia przeniesiona do Karpacza z dalekiej Norwegii zainteresowała nas zdobieniami i kształtem przypominającym łódź Wikingów.

Kolejny słoneczny poranek dał nam nadzieję, że wreszcie zdołamy zdobyć królową Karkonoszy - Śnieżkę. Niestety przewodnik poinformował nas, że na szczycie nadal jest pochmurno i mglisto. Pojechaliśmy więc na wschód, w Rudawy Janowickie. W Kowarach zwiedziliśmy uroczy Park Miniatur. Podziwialiśmy zabytki i osobliwości Dolnego Śląska przedstawione na makietach. Miniaturę Śnieżki też zobaczyliśmy i bez większego wysiłku ją osiągnęliśmy. Bardzo mozolna była dla nas natomiast prawdziwa wędrówka do dawnej sztolni uranu. W półmroku, pełnym wilgoci słuchaliśmy opowieści o pracy górników; przyglądaliśmy się kryształom minerałów, połyskujących w świetle latarek. Dziką dolinę rzeki Bóbr mogliśmy podziwiać z platformy widokowej na Sokolniku, w Górach Sokolich.

Ostatni dzień pobytu w Karkonoszach to dzień atrakcji i zakupów. W Muzeum Zabawek obejrzeliśmy kolekcje lalek z różnych epok i zakątków świata oraz zestawy samochodzików, maszyn i urządzeń dla małych mężczyzn. W miasteczku westernowym w Ścięgnach wielu wrażeń dostarczyły: przejażdżka wozem traperskim, rzuty nożem, wspinaczka na pal, pojedynek rewolwerowców czy taniec starego Indianina. Na letnim torze saneczkowym w Karpaczu wykonaliśmy serię szalonych zjazdów w specjalnych wózkach jadących po szynach. Dzień zakończyliśmy zakupami pamiątek, a wieczorem urządziliśmy wesołą dyskotekę.

W dniu powrotu do Chełmży odwiedziliśmy jeszcze Lubomierz, gdzie urządzono Muzeum Kargula i Pawlaka, słynnych bohaterów komedii "Sami swoi". W Kaliszu zaś zatrzymaliśmy się, aby zjeść obiad i wejść na chwilę do Sanktuarium św. Józefa.

Tekst: I. Wierzbicka

Zdjęcia: M. Stefaniak

Kalendarium

Brak wydarzeń w wybranym okresie