Urząd Miasta Chełmży

Treść strony

Z  MAŁEJ  NIESZAWKI

DO  DYBOWA

Pogoda w sobotę 12 marca sprzyjała naszej wyprawie. Z grupą ponad czterdziestu turystów dotarliśmy autokarem do Małej Nieszawki pod Toruniem. Stamtąd ruszyliśmy na prawdziwie wiosenny spacer wzdłuż Wisły. Zanim na dobre rozruszaliśmy nasze nogi, zatrzymaliśmy się na chwilę przy drewnianym kościele, aby wysłuchać opowieści o dawnych osadnikach holenderskich (zwanych olęndrami lub mennonitami), którzy pojawili się w dolinie dolnej Wisły około 400 lat temu. Wędrowaliśmy europejskim szlakiem turystycznym św. Jakuba, oznaczonym w terenie żółtą muszlą na niebieskim tle. Pokonaliśmy 10 kilometrów, idąc polnymi drogami, szczytem wału przeciwpowodziowego i lasem łęgowym, po terenie zalewowym nad rzeką. Na trasie wielokrotnie widzieliśmy pasące się i biegnące stada saren oraz klucze krzykliwych ptaków na niebie. Obejrzeliśmy z daleka ruiny, pierwszego na ziemiach polskich, zamku krzyżackiego w Nieszawce, a z bliska Fort X - nadbrzeżną baterię z czasów pruskich. Dotarliśmy również do mostu drogowego w Toruniu, opodal którego znajdują się ruiny gotyckiego zamku Dybów, zbudowanego przez króla Jagiełłę. Grzejące podczas wedrówki słońce wprawiło nas w doskonały humor. Żwawo szliśmy, pokonując kolejne kilometry. Biegaliśmy po błoniach jak młode źrebaki i piszczeliśmy, wchodząc w błoto, którego w pobliżu Wisły nie brakowało. Zadowolenie z  tej wyprawy  na długo w nas pozostanie.

Tekst: I. Wierzbicka

Zdjęcia: H. Nitzler

Kalendarium

Brak wydarzeń w wybranym okresie