Urząd Miasta Chełmży

Treść strony

FRANCISZKANIE, KRZYŻACY I PIERNIKI

CZYLI WYPRAWA NR 3

W środę 18 lutego ponownie wybraliśmy się do Torunia. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od Podgórza, dzielnicy położonej się na lewym brzegu Wisły. Przywiodła nas tu chęć zobaczenia kościoła i klasztoru franciszkanów. Młody zakonnik z przejęciem opowiadał o swoim powołaniu. Pozwolił też dźwignąć ciężki Paschał, uchylił wieko chrzcielnicy. Długo szukaliśmy na licznie zgromadzonych w kościele obrazach patrona zakonu św. Franciszka. Na pamiątkę pobytu w świątyni każdy z nas otrzymał święty obrazek z modlitwą.
        Kolejny etap naszej wyprawy to spacer brzegiem Wisły, wzdłuż murów obronnych Starego Torunia. Mimo niezbyt przyjemnej pogody wędrówka wcale nie była uciążliwa. Przyglądaliśmy się mętnej wodzie królowej polskich rzek, sprawdzaliśmy na tablicach, jakie były stany wody w rzece podczas wielkich, historycznych powodzi. Próbowaliśmy zgadywać nazwy mijanych kolejno bram miejskich. I tak doszliśmy do fosy, gdzie urządziliśmy (dla rozgrzewki oczywiście) małe wyścigi.
        Po intensywnym biegu stanęliśmy na przedzamczu przed okazałymi ruinami zamku krzyżackiego. W zamku – mała niespodzianka – zwiedzanie zabytku dla dzieci za darmo. No i zaczęło się. W studni zamkowej ktoś zauważył szkielet człowieka, jeszcze inny wspinał się na coraz wyższe kondygnacje, aż dotarł do wiszącego nad ulicą ganku. Kolejni ciekawscy próbowali samodzielnie zaglądać do lochów. W piwnicach czekały na nas makieta zamku, sypialnia rycerzy - zakonników, jadalnia i sala strachu  z obrzydliwymi straszydłami, wampirami, mumiami. Nie omieszkaliśmy również zobaczyć gdaniska czyli krzyżackiej toalety.

Po tylu wrażeniach trzeba było odpocząć i pożywić się w znanej wszystkim uczestnikom naszych wycieczek restauracji.

Naszą środową wyprawę zakończyliśmy na słodko w Żywym Muzeum Piernika.

Wszyscy mieli okazję nie tylko popatrzeć , ale również samodzielnie wyrobić ciasto, powąchać przypraw korzennych, wybrać formę i upiec własne pierniki. Niestety „niezjadliwe” tylko ozdobne. Na pocieszenie w muzealnym sklepiku pysznych ciastek nie brakowało. Tylko że po restauracyjnych szaleństwach kasy było u nas jakby mniej i wydatki trzeba było ograniczyć.

Tekst: I. Wierzbicka

Zdjęcia: M. Stefaniak

opracował: admin.

Kalendarium

Brak wydarzeń w wybranym okresie