Urząd Miasta Chełmży

Treść strony

W GÓRACH

ŚWIĘTOKRZYSKICH

Uczniowie klas IV - VI przebywali od 4 do 6 czerwca w najniższych polskich górach - Górach Świętokrzyskich. To była iście przyrodnicza wyprawa. Poznaliśmy przykłady wszystkich form ochrony przyrody: od pomnika przyrody, przez parki krajobrazowe i rezerwaty ziemi kieleckiej, po Świętokrzyski Park Narodowy. Na własne oczy przekonaliśmy się, ile jeszcze życiowych sił ma w sobie słynny dąb Bartek i gdzie zrywano dawniej zioła w kieleckim rezerwacie "Kadzielnia". Zdobycie szczytu Łysa Góra nie sprawiło nam większych trudności, a tam czekały niespodzianki: zakręcony fotograf, mumia Jeremiego Wiśniowieckiego oraz liczne zbiory Muzeum Misyjnego. Schodząc z góry, zerkaliśmy z ciekawością na osobliwości Świętokrzyskiego Parku Narodowego - gołoborza i Puszczę Jodłową. W jaskini Raj podziwialiśmy liczne i różnorodne formy naciekowe, a w Centrum Neandertalczyka stanęliśmy oko w oko z olbrzymim mamutem.

Bałtowski Park Jurajski zachwycił nas ilością atrakcji - do obejrzenia były makiety mezozoicznych gadów, kolekcje minerałów, żywe zwierzęta  w zoo i seans w kinie 5D.  Wielu emocji doznaliśmy, jeżdżąc po wybiegach z dzikimi zwierzętami i oglądając trójwymiarowe potwory w oceanarium.

Na naszym wycieczkowym szlaku nie mogło zabraknąć również zabytków i muzeów. W Samsonowie przyglądaliśmy się ruinom dawnej huty żelaza, a w muzeum w Oblęgorku poznaliśmy fakty z życia Henryka Sienkiewicza. Pałac biskupi i katedra w Kielcach oraz ruiny zamku w Chęcinach uzupełniły bagaż wrażeń, z jakim wróciliśmy do domu. Długo jeszcze będziemy wspominać naszą wycieczkę.

Tekst: I. Wierzbicka

Zdjęcia: M. Stefaniak

opracował: L. Chmielewski

Odnośniki

Kalendarium

Brak wydarzeń w wybranym okresie