Urząd Miasta Chełmży

Z CZAROWNICAMI

NA

ŚWIĘTOKRZYSKIEJ ZIEMI

Tradycją naszego SKKT są kilkudniowe wyjazdy wiosenne. Tym razem w dniach 20 - 22 października wyruszyliśmy na wyprawę jesienną w Góry Świętokrzyskie. Mimo obaw, pogoda nie zawiodła. Słońce cieszyło nasze oczy, a ciepłe ubiory chroniły przed silnym wiatrem.

Dzień I - Kto rano wstaje, temu ...

O dziwo, nikt nie spóźnił się na bardzo wczesną zbiórkę. Wyruszyliśmy o godzinie piątej. Egipskie ciemności za szybami autokaru wcale nie zachęciły nas do błogiego snu podczas jazdy. Wśród gwaru rozmów szybko minął prawie siedmiogodzinny czas podróży. Poznawanie ziemi świętokrzyskiej rozpoczęliśmy od pomnika przyrody - dębu Bartek. Sędziwe drzewo krzepko rośnie sobie w Bartkowie i dzielnie znosi kolejne najazdy ciekawskich turystów.

W Oblęgorku, w uroczym dworku przewodnik opowiadał nam o znanym mieszkańcu tego miejsca - Henryku Sienkiewiczu. Przyjemnie było przyglądać się  eksponatom należącym do sławnego pisarza. Jeszcze przyjemniej było wysłać internetowe pozdrowienia, wykorzystując do tego muzealny komputer.

Pytony, boa dusiciele, legwany, żółwie, kameleony oraz inne gady to stali mieszkańcy kieleckiego egzotarium. Mogliśmy nie tylko na nie popatrzeć, ale również je dotykać. Przewodnik bardzo ciekawie opowiadał o ich codziennych zwyczajach. W Kielcach obejrzeliśmy również rezerwat geologiczny Kadzielnia. W dawnym kamieniołomie podziwialiśmy formy krasowe, Jezioro Szmaragdowe i amfiteatr.

Dzień II - Łysa Góra wzywa czarownice na sabat

Od rana iście czarowna pogoda - słońce kryjące się za chmurami, które gna szatański wiatr. A my w takich warunkach pniemy się coraz wyżej ku ruinom chęcińskiego zamku. Nie dość nam tej wspinaczki. Postanowiliśmy zdobyć jeszcze jedną z kamiennych wież zamkowych, aby popatrzeć na niesamowity krajobraz świętokrzyskich pasm. Objuczeni pamiątkami z Chęcin ruszamy ku kolejnej skrajności. Już za chwilę w mniejszych grupach zanurzamy się w ciemnościach jaskini zwanej Rajem. Jakże przyjemnie wędrować wśród krasowych stalagmitów, stalaktytów, kolumn, draperii i pizoidów. Brakuje tylko anielskich chórów.

Łysa Góra, Łysiec czy Święty Krzyż? Cokolwiek wybierzecie, to i tak oznaczać to będzie wdrapywanie się na wysokość 595 m n.p.m. Ten słynny świętokrzyski szczyt kusi licznymi atrakcjami. Tu, z platformy widokowej, możecie zobaczyć potężne rumowiska zwane gołoborzami i kolorową Dolinę Dębniańską. Nad głowami szumią wyniosłe drzewa Puszczy Jodłowej, a w eter swoje sygnały wysyła majestatyczny maszt radiowo - telewizyjny. W pobenedyktyńskim klasztorze ucałujecie relikwiarz Świętego Krzyża, zachwycicie się egzotycznymi zbiorami Ojców Oblatów Misjonarzy oraz z dreszczykiem strachu popatrzycie w oczodoły mumii księcia Jeremiego Wiśniowieckiego. Wysłuchawszy legend o zlotach czarownic na Łysą Górę, pożałujecie, że nie macie własnych mioteł i nigdy nie weźmiecie udziału w tych  diabolicznych dyskotekach.

Dzień III - Bałtowskie dinozaury, zwierzyniec i zoo safari

Dziś od rana kierujemy się na Bałtów. Z drobnymi przeszkodami docieramy do Parku Jurajskiego usytuowanego w dolinie rzeki Kamiennej. Z przewodnikiem wędrujemy wśród realistycznych makiet prezentujących mezozoiczne gady. W muzeum zachwycamy się bogatymi zbiorami minerałów i skamieniałości. Z niecierpliwością ruszamy na zoo safari. Z okien autobusu obserwujemy dzikie zwierzęta z różnych kontynentów. Z zainteresowaniem przyglądamy się okazom, które podchodzą do naszego wozu. A na koniec - kichnięcie dinozaura w twarz, ostre zęby gada tuż przy głowie, fala uderzeniowa po upadku komety na Ziemię czyli emocje związane z kinem 5D. Dopełnieniem dzisiejszych atrakcji jest jeszcze obiad. Dobry, niedobry - najważniejsze, że były frytki.

Droga powrotna do domu upłynęła nam na wspomnieniach i oglądaniu zakupionych pamiątek. No i trzeba było jeszcze zabłysnąć wiedzą, rozwiązując poprawnie test wycieczkowy. Sądząc po ilości otrzymanych punktów, niektórzy muszą wyprawę w Góry Świętokrzyskie powtórzyć.

Tekst: I. Wierzbicka

Zdjęcia: M. Stefaniak

Odnośniki

Kalendarium

Brak wydarzeń w wybranym okresie