Urząd Miasta Chełmży

• Samorządowy Informator SMS

Treść strony

WYCIECZKA W GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE

W dniach 19-21 maja odbyła się wycieczka w Góry Świętokrzyskie, w której udział wzięło 45 uczniów z klas III-VI. Zwiedzanie Gór Świętokrzyskich rozpoczęliśmy od najbardziej znanego drzewa w Polsce -Dębu Bartek usytuowanego w Zagnańsku. Popularność zawdzięcza swej budowie (jest największym znanym drzewem w Polsce) oraz latom istnienia (najnowsze badania donoszą, że liczy od 645 do 670 lat).

Następnie pojechaliśmy do "Jaskini Raj". Tu pod opieką przewodnika zwiedzaliśmy podziemną trasę turystyczną długości 240 m. Zachwycaliśmy się bogatą szata naciekową, którą tworzą zwisające ze stropu stalaktyty, wyrastające z dna stalagmity i powstałe z ich połączenia stalagnaty, zwane też kolumnami naciekowymi. Szatę uzupełniają draperie, polewy, jak też rzadko spotykane w świecie pizoidy. W salce muzealnej oglądaliśmy wydobyte w jaskini eksponaty: szczątki kostne mamuta, nosorożca włochatego, niedźwiedzia jaskiniowego oraz narzędzia wykonane z krzemienia i kości przez człowieka neandertalskiego, który zamieszkiwał jaskinię ok. 50-40 tys. lat temu.

Drugiego dnia wyruszyliśmy na Święty Krzyż. Po dojściu do klasztoru, który od 1936 r. zajmuje Zakon Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej zwiedziliśmy klasycystyczny kościół wzniesiony w latach 1781-1806. Weszliśmy też do krypty grobowej, gdzie złożono zwłoki księcia Jeremiego Wiśniowieckiego. Ciała zmarłego samoistnie uległy mumifikacji i są widoczne przez oszklone wieko trumny.

Zwiedziliśmy także Muzeum Misyjne, gdzie zapoznaliśmy się ze zbiorami przywiezionymi przez misjonarzy z placówek znajdujących się w różnych częściach świata.

Następnie dojechaliśmy autokarem do Muzeum Zabawek w Kielcach. Ekspozycja zapoznała nas z zabawkami z różnych okresów czasu, pochodzących z kilku krajów świata. Spacerując po Kielcach podziwialiśmy Pałac Biskupów Krakowskich i Bazylikę Katedralną Mniejszą.

Dnia następnego wyruszyliśmy do Chęcin. Zamek to warownia z początku XIV wieku. Z zamku roztacza się przepiękny widok na Góry Świętokrzyskie. Na zamku dolnym, mogliśmy zakuć się w dyby i przymierzyć średniowieczne stroje.

Po drodze zajechaliśmy do Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni, jednego z największych parków etnograficznych w Polsce. W parku odtworzono układy przestrzenne osiedli z zagospodarowaniem otoczenia: uprawy, ogródki, płoty, studnie, kapliczki, krzyże przydrożne. Na dużej przestrzeni zgromadzonych jest 30 budynków - wiejskich, dworskich i małomiasteczkowych, krytych gontem lub strzechą z oryginalnym wyposażeniem. Tutaj zakończyliśmy zwiedzanie i pełni wrażeń udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Tekst : Bożena Majewska

Zdjęcia: Wiesława Burandt-Dejewska, Bożena Majewska, Katarzyna Sielska

Odnośniki

Kalendarium

Brak wydarzeń w wybranym okresie